Exempel på några testamenten

 Nedan finns några exempel på bra testamenten.


Exempel 1. Testamente som enbart tar upp enskilt egendom:


TESTAMENTE

 

Härmed förordnar jag, Förnamn Efternamn (19xxxx-yyyy), såsom min sista vilja och testamente, följande avseende fördelningen av min kvarlåtenskap.

 

Jag har två söner, Namnet Efternamsson (19xxxx-yyyy) och Namn Efternamnsmannen (19xxxx-yyyy). Vid min bortgång ska min kvarlåtenskap fördelas till lika del mellan mina bröstarvingar i enlighet med vad som är stadgat i lag.

 

Vad som tillfaller arvinge i arv efter mig, liksom vad som kan komma att träda i arvets ställe, ska till såväl kapital som avkastning utgöra enskild egendom och ska varken i äktenskap eller samboförhållande ingå i bodelning eller innefattas av så kallad övertaganderätt.

Testamentet är upprättat i 2 likalydande exemplar, varav detta är exemplar 1.

 

___________________________________

Ort och datum

 

___________________________________

Förnamn Efternamn



Härmed intygar vi särskilt utsedda testamentsvittnen att Förnamn Efternamn, som vi båda känner alternativt har styrkt sin identitet, av fri vilja och vid sina sinnes fulla bruk, på angivet datum och i vår samtidiga närvaro, egenhändigt undertecknat detta testamente.

 


__________________________________

Underskrift

 

__________________________________

Namnförtydligande

 

__________________________________

Personnummer

 

 

 

 

_________________________________
Underskrift

 

_________________________________

Namnförtydligande

 

__________________________________

Personnummer



Exempel 2. Testamente med några specifika önskemål:


TESTAMENTE

 

Härmed förordnar jag, Förnamn Efternamn (19xxxx-yyyy) såsom min yttersta och vilja och testamente, följande avseende fördelningen av mina respektive tillgångar. Ur min kvarlåtenskap ska följande legat utgå:

1 § Min bil, Märke X med registreringsnummer XXXXXX, ska min sambo Förnamn Sambosson (19xxxx-yyyy) erhålla. Även den säng och soffa som finns i min bostad ska tillfalla Förnamn Sambosson. Pelle Efternamnsson (19xxxx-yyyy) ska erhålla min radioutrustning. 

Min bostad (BRF Tippen organisationsnummer XXXXXX-YYYY, Testamentsgatan 1, 12345 Huvudstaden, lägenhetsnummer 1001) ska tillfalla Förnamn Sambosson. De likvida medel som finns på samtliga konton som jag äger ska fördelas jämnt mellan mina syskon Syskon 1 Efternamn (19xxxx-yyyy) och Syskon 2 Efternamn (19xxxx-yyyy).

2 § Resterande kvarlåtenskap ska fördelas jämnt mellan Syskon 1 Efternamn (19xxxx-yyyy) och Syskon 2 Efternamn (19xxxx-yyyy) och Förnamn Sambosson (19xxxx-yyyy).

 3 § Den egendom som erhålls till följd av detta testamente, eller såsom sedvanligt arv, ska vara mottagarens enskilda egendom och således inte omfattas av sambolagens och äktenskapsbalkens regelverk om bodelning, rådighetsinskränkningar och övertaganderätt.

Ovan förordnande om enskild egendom gäller även avkastning som den testamenterade/ärvda egendomen ger upphov till samt egendom som kan komma att träda i den testamenterade/ ärvda egendomens ställe.

 

______________________

Ort och datum

 

______________________

Förnamn Efternamn

19xxxx-yyyy

 

(bevittning finns på motstående sida)


Härmed intygar vi särskild utsedda testamentsvittnen att Förnamn Efternamn, av fri vilja och vid sina sinnens fulla bruk, på ovan angivet datum och i vår samtidiga närvaro, egenhändigt undertecknat detta testamente.

 

 

Vittne 1,                                              Vittne 2,

 

 

______________________                ______________________

Namnteckning                                   Namnteckning

 

______________________                ______________________

Namnförtydligande                            Namnförtydligande


______________________                ______________________

Personnummer                                    Personnummer


Exempel 3. Inbördes testamente:



I N B Ö R D E S    T E S T A M E N T E

 

Härmed förordnar vi, Förnamn Efternamn (19xxxx-yyyy) och Förnamn Efternamn (19xxxx-yyyy), såsom vår gemensamma vilja och testamente, följande avseende fördelningen av vår kvarlåtenskap. Vi är sambor och har två gemensamma barn, Barn Barnson 1 (19xxxx-yyyy) och Barn Barnson 2 (19xxxx-yyyy).

Om jag, Förnamn Efternamn, avlider först ska mina barn Barn Barnson 1 och Barn Barnson 2 till lika delar tillskiftas min andel i fastigheten Torken 2:3 i Huvudstadens kommun. Barn Barnson 1 och Barn Barnson 2 ska erhålla sina respektive laglotter. Resterande kvarlåtenskap ska tillskiftas min sambo Förnamn Efternamn med fri förfoganderätt. Mina barn behåller sin efterarvsrätt.

Om jag, Förnamn Efternamn, avlider först ska mina barn Barn Barnson 1 och Barn Barnson 2 erhålla sina respektive laglotter. Resterande kvarlåtenskap ska tillskiftas min sambo Förnamn Efternamn med fri förfoganderätt. Mina barn behåller sin efterarvsrätt.

Vad som tillfaller arvinge eller testamentstagare genom detta testamente, liksom vad som kan komma att träda i dess ställe, ska till såväl kapital som avkastning utgöra enskild egendom och ska varken i äktenskap eller samboförhållande ingå i bodelning eller innefattas av så kallad övertaganderätt.

 



___________________________

Ort och datum

 

___________________________

Förnamn Efternamn 1

 

___________________________

Ort och datum

 

___________________________

Förnamn Efternamn 2


 

Härmed intygar vi särskilt utsedda testamentsvittnen att Förnamn Efternamn 1 och Förnamn Efternamn 2, som vi båda känner alternativt har styrkt sin identitet, av fri vilja och vid sina sinnes fulla bruk, på angivet datum och i vår samtidiga närvaro, egenhändigt undertecknat detta testamente.

 


 

___________________________

Underskrift

 

___________________________

Namnförtydligande

 

___________________________

Personnummer

 



___________________________

Underskrift

 

___________________________

Namnförtydligande

 

___________________________

Personnummer


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kort om testamenten

Formkrav för testamente